Regler kapsejlads
Bådene sejler i én gruppe, men med individuelle banelængder, valgt ud fra bådens type, for at tilstræbe at alle både kommer i mål næsten samtidig.
Starten går samlet kl. 17:30 mod sydvest. Der signaleres ikke ved start, og der sejles efter GPS-tid.
Startlinjen og mållinjen er en tænkt forlængelse af linjen mellem anduvningsbøjen og den første røde kost i renden. Linien er mellem anduvningsbøjen og Rørdalskajen. (ikke mellem anduvningsbøjen og rød kost).
Det er muligt at deltage i enkelte sejladser uden at være tilmeldt til den samlede sejlads, men du deltager ikke i klubmesterskabs sejladsen og får derfor heller ikke point.
Hver båd tildeles individuelle vendepunkter. (Se banekortet for bøjeplaceringer)
Første vending kan f.eks være grøn bøje 19.
Efter første vending sejles der altid mod grøn bøje 13, hvor alle både runder mellem bøje og land. (på vestsiden af bøjen)
Herefter sejles der igen efter individuelle bøjer mod elværket, f.eks. rød kost 91 eller bøje 8.
Efter 3. vending sejler alle tilbage mod grøn bøje 13.
Når førende båd tilbage til bøje 13 efter kl 18:45, sejler alle kort bane. Ved kort bane sejles der efter bøje 13 direkte tilbage mod mållinjen.
Når førende båd bøje 13 inden kl. 18:45, sejles lang bane. Dette betyder, at der atter sejles mod individuel bøje mod elværket, hvor der vendes, sejles tilbage mod bøje 13 som rundes og sidst sejles mod mållinjen.
Bøjer rundes altid om styrbord, undtagen bøje 13, der altid rundes som ved kort bane, altså mellem bøje og land (på vestsiden af bøjen), uanset om der sejles kort, eller lang bane.
I hele september måned er ovenstående tidspunkt sat til 18:30 og ikke 18:45.
Der sejles altid kort bane fra oktober og frem.
Ved afsluttende lørdags sejlads sejles der dobbelt kort bane.
Der er ingen dommer til måltagning, hvorfor alle både noterer deres GPS tid. Både uden GPS, tager digitaltid, der senere korrigeres til GPS tid. Tiderne gives til kapsejladsudvalget hurtigst muligt, når vi er samlet i klubhuset efter sejladsen.
Der sejles efter DH- reglerne, , med inddragelse af regel A5.3. Placeringerne beregnes efter bådens præmietid, pr. sømil. Er båden ikke opmålt, tages kontakt til kapsejladsudvalget.
Nedenstående er regler vi gerne vil tydeliggøre, da det oftest er disse vi berører i vores kapsejladser. Nogle af reglerne er taget direkte fra ovenstående kapsejladsregler, andre er regler vi i kapsejladsudvalget har vedtaget.
Straf og udbedring af disse under sejlads: kapsejladsreglerne regel 21, 43 og 44
- Motor skal være slukket senest 5 minutter før starten går.
- En tyvstartende båd sejles tilbage helt over startlinien til ny start snarest muligt. Dette gøres mens der holdes klar af andre både. (jf. kapsejladsreglerne).
- En berøring af banebøjer udløser en 360 graders vending snarest muligt. Dette gøres mens der holdes klar af andre både. (jf. kapsejladsreglerne).
- Overtrædes reglerne, når både mødes - retten til vejen (jf kapsejladsreglerne del 2, der omfatter regel 10 til 23.2 plus regel 30), udløser dette to 360 graders vendinger snarest muligt. Dette gøres mens der holdes klar af andre både (jf. kapsejladsreglerne).
- Ved grundstødning er det lovligt at starte motor, for at komme fri. Anvendes motor skal der foretages to 360 graders vendinger snarest muligt, efter motoren er slukket. Dette gøres mens der holdes klar af andre både. Kommer båden fri uden brug af motor, sejles blot videre.
HUSK kapsejlads er en gentleman sport og at vi sejler for sjov.
Eksempler på point beregning:
Der sejles efter Kapsejladsreglerne 2021-2024 Tillæg A - pointgivning (afsnit 5A: point tildeles)
Alle både har mulighed for 4 fratrækkere på en sæson.
Båden med færrest point, når sæsonen afsluttes, vinder årets klubmesterskab.
Point Eksempel 1:
6 både er tilmeldt årets kapsejlads.
På dagens sejlads stiller 4 både op til start. 3 både gennemfører og 1 udgår.
De 3 gennemførende både tildeles henholdsvis 1, 2 og 3 point.
Den udgåede båd tildeles 5 point (4 for antal både til start, plus 1 for at udgå) jf. regel A5.3
De 2 både der ikke stiller op til start modtager 7 point (6 point grundet de 6 tilmeldte både til sæsonen, plus 1 strafpoint).
Point Eksempel 2:
8 både er tilmeldt årets kapsejlads.
På dagens sejlads stiller 5 både op til start. 2 både gennemfører og 3 udgår.
De 2 gennemførende både tildeles henholdsvis 1 og 2 point.
De udgåede både tildeles 9 point (8 point fordi der er 8 både tilmeldt kapsejlads, plus 1 for at udgå).
De udgåede båd tildeles 6 point (5 for antal både til start, plus 1 for at udgå) jf. regel A5.3
De 3 både der ikke stiller op til start modtager 9 point (8 point grundet de 8 tilmeldte både til sæsonen, plus 1 strafpoint).
- - - - - - -
Det tilstræbes at resultater bliver lagt ud på klubbens hjemmeside hurtigst muligt efter hver sejlads.
Tilmelding til kapsejlads sker ved at skrive sig på ophængte seddel i klubhuset.
Kapsejlads vil kun blive opstartet for sæsonen, såfremt minimum 5 både tilmelder sig.
Ved spørgsmål til ovenstående, kontaktes kapsejladsudvalget.
Vi ses på vandet!
Venlig hilsen Kapsejladsudvalget